December 13, 2009

شريط حياتى



شريط حياتى بيمر قدام عينى قعت افكر كتير اوى ابتدى باى موضوع فى الكتاب و غصبن عنى افتكرت اشياء كتيرة اوى كنت عاوز انساها لاكن للاسف مش ديما كل الى نحب اننا ننساة بنعرف ننساة بسهولة افتكرت طفولتى الى كانت كلها حب و حنية كت ديما مع ماما مش بفارقها ابدا مش عارف لية ديما مدى احساسى بالامان مرتبط بانى اكون مع ماما حتى لما كبرت وبقيت فى اعدادى و ثانوى كمان ديما الاحساس دة متملكنى

الامان يعنى ماما و مش فى حاجة غير كدة كنت ديما بالعب معاها هيا واختى كانوا ديما يحكولى انى كنت جميل اوى و اجتماعى بطريقة رهيبة و انى كنت جميل و بزعل من اقل شىء و انى كنت باحب السبوع اوى الى هو يعنى سبوع اى مولود لدرجة انى كنت سعات باشترى حجات السبوع و اعملة تانى و تالت و رابع مع اختى و ماما كنت باحب الرسم اوى و انا صغير و كنت باحب اعمل اشكال بالكرتون و الفلين و الاشياء دى واضح انى ورثت الموهبة دى عن ماما لانها كانت مدرسة تربية فنية شاطرة كبرت شيئا فشيئا و بدات تقل معرفتى بالناس كنت ديما احب انى اكون مع ماما و اختى كبرت و روحت المدرسة كان عندى مدرسة عملت لية عقدة نفسية كانت صعبة اوى و عنيفة مع انها عمرها ما ضربتنى ولا اذتى لاكن كنت باشوفها و هيا بتتعامل مع الاطفال الى معايا كانت قاسية اوى كنت بجد انام احلم بيها و اصحى مفزوع من خوفى انى مش اكون عملت الواجب للدرس بتعها ياااااااااة ربنا بقى يرحمها كانت من اسعد ايامى على الاطلاق ايامى و انا فى الحضانة و كمان المدرسة الابتدائى كان لية اصحاب بنات كتيرة اوى كنت باحب بجد كتير و ديما العب معاهم و يجو معايا المدرسة نروح سورىو يفوتوا علية علشان نروح الدرس سوة يااااااة اتمنى انى ارجع يوم واحد بس بالزمن و نتجمع تانى مع بعض زى الاول.... من الايام الى فضلت محفروة فى ذاكرتى هيا يوم واحد بس اعتقد مش ببالغ لما اقول انى كنت اكتر واحد فى الدنيا كلها حاسس بالامان المطلق كانت ماما مديرة المدرسة الاعدادية الى جمب مدرستى الابتدائية و يومها ماما اترقت و بقيت فى رتبة اعلى فماما حبت تحيى المدرسين الى معاها فى المدرسة و كدة فجابت ببسبى و انا فى الفصل لقيت عامل جة لية و قالى ماما بتسلم عليك و بتقول ليك خد الببسى دة اشربه علشان هيا اترقت اعتقد ان فى ناس منكم هتقول انة موقف طفولى اوى و ساذج الى حد كبير لاكن بجد يومها مش عارف لية حسيت انى سيعد اوى و انة مهما حصل ماما معايا و جمبى و انى مش خايف اوى كبرت و عديت مرحلة الابتدائية و بدات مرحلة الاعدادية نزلت انا و اختى اشترينا لبس المدرسة كان تى شرت ازرق علشان انا مش باحب القمصان و بنطلون بردة ازرق علشان اللبس الخاصة بالمدرسة لازم يكون ازرق و ابتديت اول يوم فى المدرسة و كان المدرسة دى هيا نفسها المدرسة الى ماما كانت مديرة فيها و كل المدرسين عارفينى اول يوم بردة يوم مش يتنسى ابدا فى شخص نصحنى نصيحة و قلى اتعرف على كل الناس الى معاك مش تسيب حد غير لما تتعرف علية علشان يكون ليك عزوة سالتة يعنى اية عوزة قلى يكون لية اصحاب كتيرة اوى علشان لما تتخانق يبقوا معاك ديما الشخص دة هو بابا و يا رتنى بجد ما اخدت بنصحيتة بس الى حصل حصل روحت اول يوم و فعلا اتعرفت على كل الاولاد و البنات الى معايا فى الفصل و الى مش معاية و طول اليوم كنت العب مع دة و اهزر مع دة و اجرى ما دة و اقف مع دة و كلهم مبهورين بية من انى زى ما كانوا بيقولوا علية ولد نص سوة يعنى غير متكمل الرجولة كلهم اخدوا علية اوى و كان هزرهم بجد غبى الى حد كبير كانوا ديما هزرهم بالضرب و الشتمية و اا مستغرب اوى اية الهزار الغريب دة كان معايا فى الفصل 2 زمايلى كان اسمى نفس اسمى بس بسببهم عانيت طول فترة مرحلة الاعدادية كانوا الاتنين مكتملين الرجولة بشكل غير طبيعى كانوا جسمهم كبير شوية و لبسهم غريب و كل شىء فيهم و كانوا ديما بينتقدونى و كانوا بيتحرشوا بية و بيهزروا معاية هزار رخم و انا كذا مرة افضل اعيط فى الفصل لوحدى لانى مش عارف اعمل اى شىء لانى ضعيف جدا جدا مقارنة بالنسبة ليهم قولت استحمل شوية عدت سنة و اتنين وفى السنتين الى فاتوا دول كنت ديما بحاول ابعد عنهم و فعلا نجحت فى دة اتنقلت من الفصل بتاعى و بقيت اروح عن مدرسين تانين غير الى بيخدوا عندهم درس و عديت و بقيت فى 3 اعدادى و بدات اكبر و ابقى الى حد ما جميل و جسمى متناسق و شكلة جميل كنت محط انظار كل الطلبة

كنت امشى بينهم طبعا عارفين انتم الكلام الى بيتقال الى فى الحالات بدات انى اكببر و مش انتبة لاى من الكلام دة و فى السنة دى بدات مرحلة البلوغ عندى انا و فعلا بلغت و فى احلامى كنت ديما احلم باولاد من سنى

الغريب فى الموضوع انى استغربت بس و لاكن مش زعلت ولا انبسطت حسيت انة امر عادى بالنسبة لية كل استغرابى كان منحصر فى زمايلى كلهم بيتكلموا عن البنات الى بيحلموا بيهم انا لية حلمت بولد اتكرر الموضوع و شيئا فشيئا بدات احس انى مختلف و كنت سعيد اوى بدة لانى كنت عارف من و انا صغير انى مختلف فى الافكار و فى الاحلام و فى كل شىء بس مش كنت اتوقع انى الختلاف يوصل لكدة كان عندى كمبيوتر و نت بس انا مش كنت اعرف اى حاجة فية غير الالعاب الى بلعبها و بس حتى مش كنت باحب النت

و بعدين شوفت اختى و هيا بتتكلم مع ناس و عندها اشخاص كتير فعجبنى اوى كدة قولت ليها انا عاوز اتكلم مع ناس كدة زيك قالت لية طيب و عملت لية اميل كان اول اميل لية و بعدين ضافت لية بعض الاشخاص

و اتكلمت معاهم عادى اوى و اشتركت فى بعض المنتديات على النت و كنت بادخل اشارك فيها و كانت مرحلة عادية و بعدين بابا اصر انى لازم احفظ القران لانى بقى كبرت و مش حافظ اى حاجة و كمان مش بعرف اصلى و لا اى حاجة من الحجات دى روحت فى شيخ حفظت معاة القرئان و اتعرفت على شخص فى المكتب دة و بقى زميلى كل يوم نتكلم مع بعض و كدة و فى يوم قلى انت عندك نت قولت لية ايوة و عندى اميل كمان قلى خد افتح الموقع دة قولت لية موقع اية قلى و هو بيضحك اوى موقع اسلامى ............

روحت البيت و فتحت الموقع لقيتة موقع افلام جنس بس كان افلام جنس لبنات مع اولاد مش عجبنى خالص و بالصدفة لقيت اعلان فى الجنب و فية صورة ولدين بيبوسوا بعض فتحتة بسرعة لقيتة موقع افلام جاى

كنت فرحان اوى اوى بالموقع دة مش علشان هو افلام بين اولاد و كدة لا علشان عرفت انى يعنى مش لوحدى............

اعتقد انى قدرت الى حد ما اضفض عن الى جوايا مع انة مش خفف عنى لاكن اهو لقيت حد يسمعنى من غير ما يعنفنى ديما .......

الى القاء

7 comments:

اشرف said...

مرحبا بك صديقى مودى

جميلة هى ذكريات الطفولة..وجميعنا لدينا من الذكريات التى تجعلنا نحن اليها

وفى نفس الوقت لدينا الكثير من الذكريات التعيسة

اشكرك مودى على اطلالتك فى مدونتى وارجو دوام التواصل

romeo said...

العزيز مودى
مختلفة هى ايامنا واحلامنا
احاسيسنا واشواقنا
ذوقنا وفكرنا
حتى خطواتنا فى الحياة
بس صدقنى التميز والاختلاف بيساوى نجاح
تحياتى
روميو

nabil said...

شكرا على تشجيعك بوست حلو ذكرني بشئ كثير من طفولتي اللي قضيتها مع امي كنت ملازمها مثل ظلها قبل ما يخدني ابي لاعيش مع زكرني بالامان والحنان اللي عم دور عليه هلا وما لقيت

ZIZOU said...

شو بدي قول ما اقدرت الا ولازم اتركلك شيء الصراحة موضوعك ه>ا والي قبلو والي قبل قبلوا كثير عجبوني لاول مرة حسيت اني لازم اعيد القراءة لاكثر من مرتيين اسمحلي اقلك انك بهذه الفترة ابدعت خلتني انتظر كل شيء منك اي كان وانت تعرف اكيد اننا بنتشابه في بعص الافكار فلا تلومني اذا قلدتك ها حبيبي مرسي على كلامك الي انا كدت انساه او اني ما اقدرت اطلعوا بس انت عرفت كيف تخليني كثير مهتم لامرك تقبل تحياتي حبيبي وخد بالك من نفسك مليح مع حبي زيزو

Anonymous said...

هي حيـــاتنا نحن المثليين ،،

تختلف الأسمـاء ،، تختلف الوجوه ،، وتختلف الصور ..

لتظل الأحداث الرئيسية متشابهةً لحد يثير الدهشة ..

عزيــزي ،، أخذتنا في عالمٍ جميل ،،

ذكرتنــا بماضٍ نبكيه أحيانًا أن يعود ،، ونبكي كثيرًا كي ننساه ،،

واصــل فنحن متابعون ..

يعطيك العافية :)

غريب said...

مودي يا عسل

اسمع انت الرابط بتاع المدونة اختلف ولا ايه اللي حاصل

اسف الفترة الماضية كنت مشغول كثير بالامتحانات

على فكرة ايه موضوع هكر المدونة ده ما لقيته كنت شايفو عند ابن دبي كموضوع في مدونتك بس اكتشفت انه على الرابط القديم وصراحة ما فهمت حاجة بعد شوية لقيته اختفى من ابن دبي


على العموم الذكريات حلوها ومرها هي مخزون جميل للانسان والكل يحب يتذكر الجميل منها واحيانا نحتاج نتذكر المر

جميل منك مشاركتك لنا بيها


حابب اقولك شئ مهم علىى السمنجر اروج و لو لاقيتني تسالني منه امكن انسى

تقبل تحياتي

Anonymous said...

يااااه كأني بقرأ سيرتي الذاتية.....انا كمان كنت حاسس بالامان و كانوا عندي احلى اصحاب في الدنيا بس انتقلت من المدرسة تبعي و شفت هنيك الويل ..... كان في تحرش و كان في شتيمة و نعتوني بالبنت و قالوا عني مخنث .... كنت اعجب البنات بس الاولاد كانوا يكرهوني لحد ما صرت انعزلت عن الناس في المدرسة الاعدادية و جذبت نفسي عن الاولاد و البنات معا .....
ياااه دي كانت ايام .. الله لا يعيدها تاني .....
المهم.. خذ بالك من نفسك و اياك ثم اياك تاخذ بكلام الناس و تنتقص من نفسك او تزدري شخصيتك ..... احنا المختلفين في الافكار و الاعتقادات و الاحلام و الامال ما لازم نعيش على هامش المجتمع المتخلف ده ....