December 7, 2009

عالمى ينهار




طول عمرى فاشل فى اختيار القرار المناسب فى اى حاجة عموما حتى حياتى مش عارف اخد قرار فيها و فى حجات مهمة جدا لحد دلوقتى ديما بعتمد على اختى و ماما و سعات بعض اراء الاخيرن بطريقة غير مباشرة

مش باحب انى اتولى مسؤلية اى حاجة بحس انها هتخنقنى و انى مش هاعرف اديرها كويس انا ايوة ممكن اقوم بالعمل دة و ابدع فية لاكن مش اكون انا المسؤل عنة بطريقة مباشرة حتى فى اختيار هدومى ديما باخد اختى معايا تشتريها لية.......لما لقيت جروب "حكايات تامر و باسل" على النت هو و جروب "مدونتى و رواية ذكريات مثلى سعودى" و "حكايات ميشو" و "مذكرات مراهق مثلى" فرحت كتير اوى اوى كنت متابعهم ديما و باستمرار كنت باستنى مواعيد نزول القصص بفارغ الصبر علشان اقرئها كتير اوى استفدت من القصص دى خلتنى بجد اعتمد على نفسى و ازاى احاول انى اثق فى نفسى و ابقى قد المسؤلية و ازاى انظم حياتى و ازاى افرق بين الكويس و الوحش و اية الى اعملة و اية الى مش اعملة و انى اراجع حساباتى فى حجات كتيرة اوى و اعيد النظر فى كل شىء و اشوف يا ترى انا لسة ماشى على مبادىء و لا بعت عنها و ازاى اختار الكويس و ابعد عن الوحش و غير كدة كانت بالنسبة لية العالم بتاعى الى بحس فية بالراحة و انى ممكن اعمل اى شى ءكانت ديما بتمدنى بالحنية و الرومنسية كنت ببقى طاير و انا بقرا القصص كل يوم و ارجع تانى اقرئها احسن انى ممكن اكون فوت اى جزء كنت اول ما اشوف ان فى جزء جديد نزل مش عارف لية افضل مرتبك و متردد اقرئة و لا اسيبة لتانى يوم لانى كنت باحس انى بمجرد مع اقرئة هيضيع عالم الاحلام الى كنت عايش فية كنت بافضل ااخر فى قرائتة و العب و اعمل حجات كتير تعطلنى و فى الاخر يغلبنى شوقى انى اقراءة كنت بجد معتمد على الجروبس دى فى حجات كتيرة اوى

لاكن انصدمت اوى لما تامر و باسل بدؤ ينقطعوا عن الكتابة و خالد انة انهى قصتة و كمان صاحب جروب "مذكرات مراهق مثلى " قال انة مش هيكتب تانى زعلت كتير اوىو حسيت انى رجعت تانى لوحدى

كل واحد فينا سعات بيدور على شىء يعتمد علية او على شخص بس لية بنعمل كدة لية مش واثقين فى نفسنا كدة يا ترى دة عيب فينا احنا و لا عيب فى تربيتنا و لا فى المجتمع و لا فى مين بالظبت مش هنسئل العيب فين لا احنا هنصلح نفسنا و نحاول يكون عندنا ثقة اكتر فى نفسنا و يبقى لية راينا الشخصى لازم يكون لكل واحد فيها راية الشخصى و وجة نظر فى كل شىء مش لازم انة يقولها لا على الاقل يخيلها فى دماغة و يدلوا بدلوة فى كل المواضيع سواء اتيحت لة الفرصة او لا علشان تفكر تفكر و يبقى عندك خبرة كويسة

2 comments:

مثلي من الشمال said...

اول شي مرحبا الك وشكرا كتير لزيارتك العطرة لمدونتي ....ثانيا اهم شي بالدنيا الثقة بالنفس حتى لو كان رأيك غلط وتفكيرك غلط قولو امام الجميع ولا تخاف هذا رايك وانت حر فية وما حدة دخلو فيك لما يبان للشخص الي امامك انك انت شخص واثق من نفسك وبتبدي رايك بكل شي حتى لو كان مناقض او غلط من دون ميهمك رأي حد ساعتها نظرتو لالك بتتغير ورح يصير يحترمك اكتر ويقدرك اكتر الثقة بالنفس اساس النجاح بالحياة على الصعيد "الاجتماعي" وشكراً..

حاير المجهول said...

أنا بعد ضايقني انقطاعهم كان يمدني بالقوة بالصبر، صحيح فرحت لتوبة بعضهم بس انقطاعهم يضايقني...
لكن هذي هي الدنيا يا ما ناس عرفناهم واختفوا من أمام أعيننا وها نحن على وشك توديع البعض في عالم المدونات..
وأنا بصراحة لا أحتمل الفراق ..
آه ذكرتني بأيام تامر وباسل ما أحلاها .. جميلة والله...
أقرأ القصص وأقرأ بلا توقف أغيب عن العالم أدخل عالمهم أتعلم منهم أستمد من خبراتهم وحكاياتهم الصبر .. الحب . الرومانسية .. الواقع الذي نغيب عنه في عالم الأحلام المثالي .. أتذوق كل المشاعر وأنا على كرسيي هذا ..
ولا زلت أذكر قصص الآخرين فقد قرأت بعضها لكن تامر وباسل غير غير ..
تحياتي للجميع وسلامي عليهم

ابن دبي