January 4, 2010

عندى اكتئاب








اليوم اخت قرار اعتقد انى كتير اوى اجلتة و قولت اجرب تانى لاكن اليوم جة وقتة اليوم تنازلت عن الحبيب تنازلت عن الحب  انا مش ناوى احب تانى و لا انى افكر ان يكون لية حبيب انا شلت الفكرة دى من خيالى نهائى لان كفايا كدة تعب و زعل  سواء لما الواحد بيكون فى حالة حب او حتى بيدور على الحبيب انا عاوز اقولكم حاجة ممكن البعض يفكر انى اخت القرار دة  بسبب شىء معين او انى مش فى وقت كويس انى اخد قرارت او انة قرار متسرع اوحتى انى لسة صغير انى اخد قرار زى  دة بس عاوز اقولكم حاجة  قبل ما تاخد قرار لازم تدرسة كويس اوى و تشوف يا ترى  اية الكويس و اية الوحش فية و تاخدة و انت فى حالة كويسة و تحكم علية بعد تجربة و انا الحمد للة حكمت علية بتجارب مش واحدة   و مش بقى لية غير حلمين بس ان يكون عندى صديق بجد و التانى انى انفصل عن اهلى  و دول الحلمين الوحيدين الى مش ممكن اتنازل عنهم مهما حصل 





يوم فى المدرسة ...!!!!!!!!!!!
النهاردة كان يوم جميل الى حد ما  لاكنى مش عارف لية مش كنت سعيد خالص بية
كان المفروض ان الفصل الى انا فية يعمل فطار جماعى بين الطلبة و مدرس اللغة الانجليزية يوم الاحد لاكن عملة النهاردة  
اكلنا الفطار من غير اى نفس و بعد كدة لقيت كل شخص اخد زميلة و قعدوا يتكلموا هما الاتنين إلا انا لقيت نفسى وحيد وحيد اوى اتمنين انة يبقى لية صاحب حالا او حتى يكون لية صاحب و انا ناسى انة لية ((اهبل)) لاكن للاسف مش كل الى بنتمناة بيتحقق








حاجة غبية اوى ..............!!!!!!!!!!!!!!!!!
بجد الشخص دة كان نفسى اخنقة لانى حاسس  انة رخم اوى و حقير اوى  معاية شخص فى الفصل قاعد جمبى فى نفس المدرج شخص ابعد ما يكون عن البشر  بجد كائن فضائى غبى و رخم و دمة بارد و تقيل (((يعععععععععع)) بجد بيخنقى  كل ما اتكلم اى كلمة او انى اجاوب سؤال الحيوان دة يستنى بعد ما اخلص و يعيد الى قولتة تانى بس بصوة مستفزة و رخمة و يقعد يتريق علية و على طريقة كلامى و  فى الاخر يشلتنى بكلمة ((يا ابنى انا كنت بهزر معاك ))) دمة بجد واقف قولت  لية الف مليون مرة يا  كابت انا مش صاحبة و انت مش تعرفنى اصلا علشان تهزر معاية و لو تهزر دى مش طريقة انك تهزر معاية  و قولت لية الف مليون مرة  مش تكلمى تانى لاكن بيخترع اى سبب انة يكلمنى سخص بجد حقيرررررررررررر و  دمة بااااااااااااااااارد والله بيخلنى اروح متعصب و بيخلنى كل الناس الى معاية فى الفصل تعرف عنى كل شىء بقولة بمعنى انى حتى لو قولت لية انت رخم يروح يقول للكل شخص دة قلى انا رخم 
بجد شخص ينرفز 












الشعب المصرى كلة بقى مثقف حتى الفاشلين...!!!!!!
مش عارف لية معظم الطلبة الى معاية فى المدرسة  واخدين انة بدام انت ولد يبقى لازم تكون بتعرف تضرب و كمان قوى اوى و كمان يكون لون وشك و جسمك غامق شوية و تمشى فارد زراعك و غير كدة صوتك  تخين جدا (مين بقى قال النظرية دى مش عارف) المهم اى واحد غير كدة على طول تلاقى 20000000000 الف طالب قعد يتريق علية و يقولة انت مش طبيعى ياض انت شاذ ياض و انا باسمع الكلمة دى و دمى بيفور  بجد شوية طلبة اغبية و فاشلة  كل الى بيهم دى لابسة اية و دى انا اخت رقمها امبارح  و البنت دى مزة اوى ياض شوف لابسة اية بجد عيال تاااااااااااافة  








حلم وحش اوى
مش عارف انا فى حالة اكتئاب بقالى مدة كبيرة اوى كل ما افكر فى نفسى و فى حياتى بجد اصاب باكتئاب شديد اوى و كل مرة تكون اكتر من الى قبليها و كذا مرة فكرت انى بجد احذف المدونة او اخلى على هو بس يكتب فيها  و الى  بجد  خلانى تعبت اكتر حلم وحش اوى حلمت بية  هو حلم بيتكرر معاية بانتظام مش عارف لية باحلم براجل غريب اوى شكلة وحش جدا ديما بيجرى ورايا و انا مش عارف لية و المكان الى باجرى فية ظلمة اوى و فى اخرة نور  و بفضل اكتر كتير اوى اوى اوى علشان اوصل للنور دة كل ما اصولة و ابوص للراجل دة علشان اشوف هو سبنى او لا الاقى النور دة يبعد تانى و الرجل يظهر من جديد و يبدا عاوز يلحقنى و يضربنى
















i am sorry بجد على البوست  دى لاكن لو مش كنت اتكلمت  و قولت الحجات دى كنت بجد هفرقع و خصوصا انى فى اكتئاب بقالى تقريبا اسبوع على العموم مرسى جد ليكم  و اوعدكم انى  اكتب ليك بوست المرة الجاية افضل من دة 

7 comments:

gay-ana said...

سلامتك يا كتكوت !!!
ما تزعل نفسك أرجوك..
إنت الظاهر ناوي تعمل مظاهره و لا إيش !!! هههه

يلا ، قلبي معاك، ، الله يصبرك ...

Hussain Alshammrie said...

السلام عليكم
اول شي اسف على الي انت فيه
وثاني شي
ما عليك من النااااس وكلامهم
ولا تكوون سريع التنرفز
اول شي تحرق دمك على الفاضي
وثاااني شي
انت تعطيه مجااااال يكرر الي يسويه
فهلشي هوو يفرح فيه
فانت لا تاخذ وتعطي معاااه بالكلام
اسكت عنه وخله يكلم نفسه
صدقني راح يجي وقت بيسكت ولا راح يتعرض لك مره ثااانيه

اما عن الحب
الحب موو مجرد صدااقه وانا ادري انك عاارف هلشي
والواحد لازم يعااشر هلشخص الي معاااه
ويعرف الي فيه كله
قبل لا تتطور العلاقة للحين
سواااء كااان بنت او شاااب


اما عن الشباااب
فشي عااادي يالغالي
الحين بكل مكااان الشبااااب جذي
عضلات وقوة
فأدخل نااادي احسن
وجاااري عقوولهم
ومن النااادي بتكوون انت منشغل في شي
راح يبعدك عن التفكير بالي انت فيه

وارجووا اني ما ثقلت عليك في شي
واتمنااالك كل خير
يالغالي

mody-3loshi said...

anagay
مرسى ليك بجد يا جميل
مش مظاهرة ولا شىء بس ناوى بجد اموت نفسى


hUsSiN
اهلا بيك يا جميل
فعلا انت عندك حق و انا اليوم كلامى معاة كان فية نوع من الحدة و الحزم و تجاهلتة و بجد مرسى ليك مش عارف لية مش عملت كدة من الاول معاة (اهبل انا بجد)

اما بقى حكاية الجيم دى للاسف مش عندى وقت خالص و كمان مش فى جيم قريب منى خالص لاكن هفكر انى امارس رياضة فى الاجازة
مرسى بجد ليك

حاير المجهول said...

حاس بمعناتك يا عزيزي...
بس ليش قررت تعيش من غير حبيب شو اللي خلاك تاخذ هالقرار؟
وبعدين عيش لحظتك وانسى الباقي لا تفكر فيه بشكل مؤقت على الأقل حتي يخف عليك الاكتئاب
وبعدين صدقني هذي حال الدنيا ما في حد سعيد كل واحد يشتكي من شي حتى اللي ما عنده أي مشاكل تلقاه يشتكي من الملل والروتين اللي ما له نهاية طبعه الانسان عموما ما يملي عينه الا التراب..وما في شي يدوم
وبالنسبة للصداقة هي مهمة جدا جدا ولولا صديقي محمد الله يحفظه كنت في حال أسوأ..الله يجمعك بشحص يكون بجد صديق صدوق وافي العهد منصف ومخلص
وكلام الناس طنشه قد ما تقدر هذا أفضل حل لأنه الناس دايما تعودت على رفض الجديد والغريب عليها سواء كان هالشي صح أو غلط
وأنا كنت أعاني نفس المعاناة في المدرسة وملايين غيرنا يعانون وأبحاث عالمية طلعت تتعلق بموضوع التنمر في المدارس الله يعين المستضعفين ويصبربهم...
الله يوفقك ويريح لك بالك
وحلمك إن شا الله فيه الخير النور أمامك وبتوصل له بإذن الله مهما يبعد هو أمامك وراح توصله بالنهاية..

mody-3loshi said...

اهلا ابن دبى
بجد مرسى ليك جدا على الكومنت لاكن للاسف انا مش قادر اجاوب على اول سؤال بس انا حاسس انى بكدة هكون احسن من غير حب اقصد (التعب النفس(
و يا رب بجد الاقى النور و لما الاقية مش يبعد عنى و اقدر استحمل لحد ما اكبر شوية علشان بجد انا خلاص هنفجر

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله
كثيررر محزن البوست تبعك ..انا فعلا حاسس فيك ...
لو ال15 سنة تبعي علمتني شي واحد في الحياة هتكون علمتني اني ابعث كل الناس في داهية و اعيش مثل ما انا بدي ...
سيبك من كل اللي بيقولوه ده مش هيزيد فيك شي و لا هينقص.. حاول تفرح حاول تعرف الدنيا حوليك ...حاول تقرا اشياء مؤثرة تبكيك و اشياء مضحكة تقتلك بالضحك .... لا تخللي هالاكتئاب يغلبك عشان انا بعرف تأثيره عالنفس و الغير (انا امي صارلها اكتئاب من قبل..تصورني اصحى الرابعة صباحا على صوت امي تبكي في الحمام ..) سيبك من الحب و الغراميات و العشق و الهيام الفارغ لسه انت ما عرفتها صحيح.... لسه باذن الله قدامك وقت عشان تعيش حياتك و "تتفرقع" و بعدين تصير تفكر في الحب .
و بعدين حاول تلاقي لنفسك صديق بالمعنى التقليدي ..يعني مو boyfriend...
و مش ضروري يكون من محيطك اللي انت عايش فيه ممكن يكون ع النت ... شاركه بكل شي و احكيله كل شي و خاصة ما تكبت جواتك مشاعرك ....
حاول تضيع وقتك في اشياء تنفعك و تنفع غيرك "جرب اطبخ مثلا" او حتى "الف موسيقى" و اعمل حاجات تلهيك عن اللي سبته و عن اكتئابك......
عيش حياتك و مثل ما قال واحد اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا و اعمل لآخرتك كأنك تموت غدا........
يعني مثل ما بنقول بالتونسي "فتق مواهبك و عيش حياتك"...

mody-3loshi said...

بن قرطاج
مرسى بجد بجد على الكومنت
بصراحة انا فعلا فكرت كتير اعمل الى انت قولتة دة و لقيت انة افضل لية فعلا انى ارمى كل شىء وراء ظرهى وانى استمتع بحياتى و خصوصا انى لسة فى البداية
بس للاسف مش اعتقد انى هقدر اعدى الازمة دى غير لما يكون عندى صديق بجد اعرف اثق فية و انا كل لية بس دلوقتى مش بعدنا عن بعض و مش عارف اعمل ايةى بجد و دة سببلى ازمة نفسية كبيرة اوى الايام الى فاتت دى
اما بقى موضوع الطبخ انا بعرف اطبخ و بحب الطبخ
موت هههههههههههه
و إن شاء الله اول اكلة انت تدوق منها