November 17, 2009

طول عمرى



طول عمرى
بدور على السعادة الحنية البرائة
طول عمرى
كان نفسى يكون لية شخصية
طول عمرى
كان نفسى ان حد يهتم بية
طول عمرى
كان نفسى ان حد يشوفى كويس مش انى تافة و ديما اختياراتى مش بتعجب حد كتير اوى كنت عاوز ابقى شخص تانى غير الى انا علية دلوقتى شخص لة شخصية عارف هو عاوز اية مش بيخاف من اقل حاجة مش بيتجرح من اقل حاجة مش كل الناس شايفها تافة و مش لية اى لزمة فى الحياة مش زمايلة فى المدرسة شايفينة مش ولد اصلا ((افتكرت دلوقتى جملة قالها ليها شخص فى نهاية محادثة بينى و بينى
قلى انة انت مش ليك اى لزمة و اكيد زمايلك الى معاك بيتحرشوا بيك و انت مش بتعرف تعمل حاجة ))

اكتشفت انى طول عمرى
بكدب على نفسى و بقول انا قوى انا مش محتاج حد انا مش عاوز انا هستحمل
لاكن للاسف انا جبان اوى و فى اشد الاحتياج لاى حضن انا طفل ايوة طفل ممكن يخاف من اى فعل غير مقصود و يقرب منك لمجرد ان بسمتك خلتة يحس بالامان معاك
ديما كنت انا الى بقرب من الناس علشان يبقوا اصحابى لاكن للاسف كلهم شايفنى فى الاول و فى الاخر شخص ناقص الرجولة على حد قولهم
طول عمرى
بدور على نفسى فى حد من ناس كتيرة جدا كلمتها كنت لما بلاقى حد مجروح اروح بسرعة اداوية و اقف جمبة و لما الاقى حد وحيد اروح بسرعة بردة علشان مش يحس بالى انا حسيتة انهاردة اكتشفت انى كنت بدور على نفسى في كل الناس و مش لقيتها اكتشفت انى كنت باضحك على نفسى و بقول انى عايش كنت مش بفكر فى نفسى نهائى كنت بفكر فى الى حواليا ممكن حد يحس بية فى يوم و يقولى مالك يااااااااااااااااااااة استنيت الكلمة دة كتير اوى ان حد يقولى مالك او انت لية زعلان لاكن للاسف مفيش حد قالها و لا فى هيقولها
حاولت كتير اوى انى ابقى فى نظرهم راجل لاكن كنت بافشل ديما مش عارف لية طول عمرى بمثل على نفسى و على الناس انى باضحك و كويس و مرح و لطيف و انا من جوايا نفسى اصرخ اوى و اقولهم حسوا بية بقى لية انتم شايفنى كدة
تعبت بجد من التمثيل دة تعبت اوى من دور البليتشو الى بلعبة كل يوم علشان انول رضى اى شخص و يتقبلنى صديق لية
لاكن لكل شىء نهاية انا خلاص زهقت من تمثيل البليتشو و عاوز اكون نفسى و بس شخص لة شخصية لة كيانية مش بيدور على حد يفكر لة و لا ياخد لية قراراتة
يا ترى هقدر و لا هفشل زى كل مرة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

6 comments:

Anonymous said...

امتزجــت كلماتك مع آهات فيروز وجات عالجرح تمامًا مثل ما يقولوا ..

مو عارف شو أقول إلا إني أتساءل وراك !!

لين متى بنركض ،، نسمح دمعة هذا ،، نطبطب على ذاك ،، نواسي القريب ،، ونجامل البعيد .. وفي عز احتياجنا الكل يستخسر حتى نظرة لنا ؟؟؟

ما أدري إذا كان قــدرنا إننا ننوضع في دور مسرحي طويــل نلعبه ،،

لكني متأكد إنه تحت هالدور تظل بذرة الإنسان الطيبة هي اللي تدفعه للمعاملة الطيبة ،، حتى وإن تأكد إنها راح تنرد بالعكس ..

يمكن كلامي ماله معنى ،، بس حبيت أأكدلك إنه الألم واحـــد ،، والهم واحد ..

والرب _ سبحانه _ واحد ،، ندعوه إنه يعينـّا على هالمشوار !!

مثلي من الشمال said...

الفشل بداية النجاح .....ولا بداية بدون اصرار وعزيمة ..حاول يمكن يتغير كل شي ..بالنهاية في حد اسمو "جرح وهم" بيلاحق كل البشر في العالم فما تستغرب كل الناس عندهم مشاكل وهموم وكل شخص يرى مصيبة غيرو بتهون علية مصيبتة ....وبالاخر احنا الاتنين مشكلتنا وحدة او خلينا نقول مشكلة معظم كل المثليين ...ومن واجبي كون جنبك واخفف عنك حتى لو بالكلام ....بيكفي انو نحنا المثليين نوقف بجنب بعضينا وبكل المواقف كدة مش حنحتاج اي حد يوقف جنبنا .......اصبر صديقي ..بكرا احلى ...باااي

ZIZOU said...

مالك يااااااااااااااااااااة انت لية زعلان حاسس بيك والله انا شايفك اعظم رجل في العلم انت رجل رغم انف الجميع – كما قالها كريم – انت اعظم انسان الراجل مش بشكله او حركاته او افكاره الراجل بقلبه واحساسه انت تبقى انسان ولا يهمك احد نحن اصدقاءك انت غير مضطر لتمثيل في ناس اكيد بيحبوك لذاتك لانك انت بلا أي شروط انت بس دور مليح كمان لساك صغير ولسا الحياة قدامك ولا ايه خلي عندك امل في بكرة ومع الايام راح تكتشف ذاتك ويحبها كل الناس

Anonymous said...

اولا : مش عاوزك تزعل لانه مفيش حد او حاجة في الدنيا تستاهل انك تتالم وتتعذب كل الالم ده
ثانيا : انا مش فاهم ايه حكاية " ناقص رجولة " اللي حواليك بيحسسوك بيها و بيقلولهالك ؟؟؟ هل عشان يكون عندك رجولة لازم تكون " فظا .. غليظ القلب " ... تؤلم الاخرين وتتلذذ بذلك ؟؟؟ ... انت باللي بتعمله .. بوقوفك جنب المحتاج ... بمساعدتك للمجروح ... وباحسساسك بالم الذين من حولك ... عندي ارجل من كثيرين ... نراهم ولا نشك لحظة في رجولتهم
ثالثا : اذا كانوا يعتبرون ان رقتك في التعامل مع الاخرين ... فاسمح لي فليذهبوا الي الجحيم ... من اعطاهم حق محاسبة الاخرين والحكم عليهم ؟؟؟ ان ما يقومون به .. لهو تدخل لهم فيما لا يعنيهم ...
رابعا : حتي لو مشيت في دربك ... وسلكت طريقك في التفكير ... باعتبار ان " المثلية الجنسية " التي تحس بها ... وتعتبرها انتقاص من رجولتك .... وبدون الدخول في نقاش حول خطأ الفعل .. او صحته ... فهو شئ في النهاية بينك وبين ربك ... وليس لاحد حق التطفل وتتبع عورات الناس ... ليقوم بالاطلاع علي خصوصياتهم .. ليقوم بالحكم عليهم
خامسا: فاشدد عودك يا صديقي الصغير ... ولا تلتفت الي احد ... وحاوول ان تفرض شخصيتك علي الجميع ... لا بالفظاظة .. ولا بايلام الاخرين ... ولكن بثقافتك ... وبتفوقك في دراستك ... وبسعة اطلاعك ... وباصرارك علي ان تسلك الطريق الذي تحس فيه انك تنفع الناس ومن حولك به ... وقبل كل شئ بايمانك بالله و بثقتك في نفسك .... واراهنك .. ان ستكون اكثر سلاما وتسامحا من جميع من يشككون في رجولتك

تقبل تحياتي وسلاماتي .. وتذكر ان لك صديق مستعد دائما لمساعدتك و الوقوف بجانبك ... اتركك في رعاية الله

I'mGay said...

فدييييت اللهجة المصري ..
حدها كيووووووووووووووووووووووووت !!
اولا .. الحين من يعاني هالمشكلة ؟ ميدو ولا عيوش ؟
ثانيا .. انا اوافق الكل في وجهات النظر ..
وبالفعل امكن احنا المثليين بنعاني اكثر من غيرنا من هالمشلة ..
انا شخصيا عانيت منها .. بس الحمدلله الحين بفضل كل من وقف جنبي صارت شخصي اقوى بكثير .. صار الناس هم اللي يستمدوا قوتهم مني ..
غلط انك تفكر انه نمبع السعادة هم الناس ..
انت منبع سعادتك .. مش الناس
كذلك غلط تبحث عن نفسك بين الناس ..
لأنه نفسك جواك .. داخلك .. مش برا
عليك انك تبحث عنها بالداخل ..
ههههه .. انفع دكتور نفسي صح ؟!

طيب .. ما عرفتكم على نفسي اسمحولي .. بس اذا تبو تعرفوني ادخلوا عالبروفايل ورا تعرفوا كل شي

ويسعدني انكم تكونوا اصدقاء لي عالمسن نشارك هموم بعض ..
انا من عمان (سلطنة عمان)
واذا حابين ارسلولي رسالة عالخاص علشان اضيفكم
وراح اكون متابع دايم لمدونتكم

وووووووووووووووووووووشكرا

حاير المجهول said...

كلماتك ضربتني في الصميم صحيح لم يتهمني أحد في رجولتي لأني رجولي المظهر بس موضوع إنك تبحث عن نفسك في الآخرين وتتمنى بس حد يقولك مالك ضربني في صميمي ذكرني بنفسي ...
متى سيكون لي كياني المستقل ؟!
هل سأفشل مثل كل مرة ؟!
أتساءل مثلك ؟!

تحياتي لك عزيزي..
كلماتك بسيطة ومعبرة لا تخرج من فيك قبل أن تمر عبر حجيرات قلبك المرهف هكذا أشعر بها والله...

ابن دبي