October 23, 2009

حياتى قوقعة


مش عارف ابدا منين بجد لاكن انا اسف جدا ليكم على التاخير دة كلة بس والله كان غصبن عنى علشان الدراسة بدات و كانت الايام الى فاتت دى كلها ملخبطة


حياتى قوقعة
هو دة التشبية الوحيدة الى ينطبق على حياتى سنين كتير اوى عشت فى وحدة و كنت ديما لوحدى فى الاول كان صعب لاكن بمرور الايام حبيت وحدتى اوى و كانت كل حياتى تنحصر فى وجودى فى البيت مع اختى و ماما الى هما كل حياتى كنت حتى لما اخرج للمدرسة او للدروس احس انى عاوز ارجع بسرعة للبيت و لحضنهم من تانى عشت مدة كبيرة كدة كنت بفرح معاهم و بحزن معاهم كانت كل حياتى هيا التلفزيون و القنوات و الفلام كنت بحب اوى اخرج انا و هما و احوش من مصروفى و اجيب شامبوهات و شاور جيل خاص بية انا لوحدى و ماما و اختى تساعدنى و اخرج انا و هما نروح السوق سوا او ننزل نتمشى او نهزر مع بعض و و كنت راسم فى خيالى عالم بسيط و هو انى يبقى لية بيت لوحدى و اختارة على زوقى و يبقى لية فارس احلامى الى يعاملنى بكل حنية كنت بحب افلام الكرتون اوى و مازلت بحبها الكرتون مش الانيمى و كنت مبسوط اوى بحياتى دى لحد ما اتعرفت على عالم الانترنت
و اتعرف من خلالة على ناس وحشة اوى و ناس جرحتنى و ناس ظلمتنى و ناسى ضحكت علية و ناس و ناس و ناس بس الحمد للة
ان علاقتى بيهم كلهم كانت مجرد كلام على الشات و بس مش تطورت لاكتر من كدة و اتعرفت كمان على لفرى احمد و حسين وذيدان اكتر اشخاص جرحونى فى حياتى كلهات بدات اتعرف على ناس و اخرج من قوقعتى شيئا فشيئا لحد ما خرجت للواقع الاليم و المرير الى بجد ندام انى شوفتة انا ندمت بجد انى خرجت من قوقعتى دى و ندمت على كل حاجة عملتها و انا خارج قوقعتى غير حاجة واحدة بس الى مش ندمان عليها و الى كسبتها بجد و هو صديقى ميمو بجد انا حاسس انى مش فى امان وسط كل البشر دى و الناس دى
النهاردة قررت انى ارجع لقوقعتى تانى و اتخلى عن الحب و عن كل شىء لان مش لقيت فية غير العذاب و الجرح الى عمرة ما بيروح ابدا و قررت انى ارجع لوقعتى تانى و اعيش فى عالمى البسيط الهادئ و الشخص الوحيد الى يبقى معايا هو صديقى ميمو صديق عمرى انا بحس انة انا بجد لانى انا و هو احد و طبعا هتفضل مدونتى معايا لانها بجد مكانى الى بعبر فية بكل حرية عن الى انا عاوزة

5 comments:

Te Amo said...

hi

شو هالزعل كله

ترا الدنيا ما تسوى شى

و اللى رح يجرحك

بالطقااق اللي يطقه


شوف حلو ان يكون لك عالمك الخاص و كيانك

لكن ابدا مو حلو انك تكوون وحيد

ربي يحقق لك احلاامك


و خليك متفائل

و اهم من كذه خليك قوى

و الضربة اللي ما تقتلك تقويك ^^

te amo

nabil said...

ما تخلي شئ يكسرك كون ورده
اوشوكه تجرح بس ما تنحنه
هالشئ اللي بادي اقول لاني حالين بمر بنفس التجربه ما في صحاب ولا بوي فرنج بس ما فقدت الامل لسه بدي دور لسه اعبرو دون بس بدون ياءس بحس ان حبيبي ب ينتظرني في مكان بس لس ما عرفت وعشان اعرفه لازم ادور
كثير بتراجع لما القا الناس بتجرح و بدون ما تعرف بس عندي امل ما بينطفئ يخلين كل يوم اركد وغم اني مو عارف الطريق بس هيك بتستمر الحياة وما بريد ارجع زي الاول انغلق في قوقعه واستنى بدي ابحث وشوف الدنيا وعبر عشان اثبت وجودي
بقولك ما تحزن الجرح واحد بس واصل حياتك ما توقف لان الحياة صراع

nabil said...

aligay.blogspot.com
ali.0886@live.fr

mody-3loshi said...

Te Amo

مرسى ليك بجد على الكومنت يا جميل
بجد والله انا مش قادر ابقى قوى اكتر من كدة ان اتجرحت كتير اوى و تعبت كتير اوى اعتقد كفايا واقعية اكتر من كدة بقى ارجع زى ما كنت على الاقل هكون فى امان اكتر من الاخطار الواقعية

mody-3loshi said...

مرسى ليك على الكومنت يا nabil
والله نورت المدونة يا جميل بالكومنت بتاعك
عندك حق الحياة صراع بس انا مش بعرف اقاوم او يكون عندى امل فى بكرة انا والله مريت بظروف كتيرة قاسية خلتنى ابقى ضعيف و مش اعرف ابقى قوى تانى و انا اصلا من النوع الى بيخاف من التجارب الجديدة بسبب الماضى الاليم
ربنا يصبرنى و يصبرك بجد
و يا رب اعرف مش احزن لانى حاسس ان الحزن بقى جزء اساسى من حياتى اليومية